Cyberútok má na svědomí další oběť! Tentokrát se jí stal nadnárodní distribútor IT technologií

Sofistikovaný kybernetický útok sa zaměřil přímo na velkého distributora informačních technologií eD SHOP, který působí ve vícerých evropských krajinách včetně Česka. Cyberútok proběhl v noci uprostřed týdne 10. června, a i když bezpečnostní protokoly útok včas zachytili a stopli, napáchané škody na technické infrastruktuře ovlivnili korektní fungování celé společnosti. Podrobnosti o útočnících zatím nejsou známé, ale podle dostupných informací eDéčka se nejspíš jednalo o přemyslený cílený útok. I přes veškerou snahu firemních IT specialistů a externí posily z řad odborníků na IT bezpečnost cyberútok společnost ochromil na dlouhé dny, nejdéle byl vyřazen polský eD SHOP, konkrétně:

  • eD SHOP pro český trh byl obnoven 19.6.2020 – 9 dní od kybernetického útoku
  • eD SHOP pro slovenský byl obnoven 22.6.2020 – 12 dní od kybernetického útoku
  • eD SHOP pro polsky byl obnoven 29.6.2020 – 19 dní od kybernetického útoku

I tento případ by měl být pro ostatní varovně zdviženým prstem, nakolik riziko kyberútoků je reální hrozbou a týká se každého, zejména společností vlastnící informační systémy a služby, ale v podstatě všech, kteří operují s datami, či už obchodními nebo údaji zákazníků. Kromě samotného finančně a personálně náročního zvládnutí vzniklého problému, se musí společnost potýkat i s obrovskou ztrátou tržeb, jelikož ničivý útok způsobil výpadek služeb na několik dní. Pro takhle velkou nadnárodní distribuční firmu můžou celkové finanční ztráty představovat státisíce eur. Z tohoto hlediska se jeví prevence a důraz na kybernetickou bezpečnost jako nejen nutné, ale taky omnoho méně finančně nákladní řešení.

Z popisu útoku odhadujeme, že firma byla napadená škodlivým kódem typu ransomvér (vyděračský softvér), který ji znefunkčnil, respektivě zašifroval, relevantní složky technické infrastruktury: produkční databázy, serverové aplikace, databázy informačního a emailového systému a pod. Že se jednalo o útok ransomvérem indikuje i to, že firma začala postupně obnovovať jednotlivé služby ze záloh. Zálohy jsou samozřejmě skvělá vec, ale málokdy jsou absolutně aktuální, tudíž je možné, že o nejnovější i když ne tak důležité data společnost eD SHOP přišla. Faktem bohužel zůstává, že cyberútok zapříčinil nezměrný výpadek služeb, přijímání a expedování objednávek na 9 – 19 dní, kdy byli obnoveny všechny zasáhnuté služby. Nedostupnými se po tuto dobu stali nasledovní:

  • Informační systém na spracování objednávek a expedování;
  • API služby zajisťující dátovou výměnu s odběratelmi;
  • Výpadek slovenského, českého a polského eD shopu (B2B obchod);
  • Absence zákazníckých služeb a reklamací;
  • Nefunkčnost firemních emailových schránek a interní komunikace.

Díky kvalitně nastaveným bezpečnostním protokolům a prozíravé dostupnosti záloh však firma eD SHOP nepřišla o důležitá data, ani nebyla ohrozena bezpečnost jejích partnerů. Společnost se k problému postavila zodpovědně a míní zaručit naprostou bezpečnost a garanci služeb vůči klientům a partnerům i nadále. A jak máte nastavené bezpečnostní protokoly ve vaší firmě,k ochraně před případným kybernetickým útokem?